Aktuality

Firmy investují do evropských výrobních kapacit

Závislost firem na asijské výrobě je od loňska jedním z ústředních témat (nejen) na trhu domácích spotřebičů. Přestože ohlášené investice do evropských výrobních kapacit, o kterých v poslední době některé firmy z branže informovaly, nelze vyloženě spojovat s dopady koronavirové epidemie, je evidentní, že je v kontextu událostí posledního roku výroba v dosahu Evropy pro firmy ještě důležitější než dřív.

Nedávno se například objevily informace o koupi již druhé továrny v Rumunsku italským De’Longhi. Ve stejné zemi je pak těsně před spuštěním zcela nová výroba Haier zaměřená výhradně na segment chladicí a mrazicí techniky. A před pár týdny oznámila investici v Rumunsku i firma Miele, která zde provozuje výrobu ve městě Brašov už od roku 2009. Jednak je to investice 4 milionů eur do již běžícího provozu s cílem zvýšit výrobní kapacitu (i Miele postihly kusové výpadky zboží v poslední době) a jednak příprava stavby nové výrobní haly, která by měla zahájit provoz koncem roku 2023.

Traminal expanduje do Maďarska. Firma spustila na tamním trhu e-shop

Společnost Traminal působí na českém trhu už mnoho let jako výhradní dovozce řady prémiových značek spotřebičů a vybavení pro domácnost. V jejím portfoliu najdete například značky Vitamix, Kuvings, Berkey, CI Yden, Ankarsrum, Samura, Lurch, NutraMilk, Waldner BioTech, Eaziglide, Arte Legno, Gefu, Bellicon a další. K již zavedeným aktivitám v Česku a samozřejmě také na Slovensku firma aktuálně zahájila expanzi do Maďarska, kde spustila a momentálně ladí e-shop na adrese www.atranet.hu. Jako první se v zemi lázní a tokajského vína věnuje značce kvalitních nožů Samura. V horizontu následujících týdnů se zde však chystá zviditelnit své další elektro a „neelektro“ značky, které má ve výhradní distribuci. Velkoobchodním partnerům je v Česku a na Slovensku určen web www.traminal.cz, zatímco koncovým zákazníkům www.atranet.cz.

Traminalu není působení na mezinárodní scéně rozhodně cizí. V rámci celé Evropské unie například zásobuje jednotlivé trhy výrobky značek NutraMilk a CatGenie. Výhradní práva pro celý kontinent jsou logickým vyústěním spolehlivé a produktivní spolupráce s výrobci, kteří za dvěma zmíněnými značkami stojí. Firma Traminal zahájila výběr vhodných partnerů pro lokální distribuci a zajištění servisního zázemí na všech trzích EU. Zásobování trhů pochopitelně probíhá již v současnosti a firma využívá stávající možnosti panevropského obchodu a doručování, které jsou u řady značek běžné. Výjimkou dnes není ani globální doručování zboží. V plánu má ale efektivní partnerství s etablovanými zahraničními (a případně i českými) partnery s vlastním distributorským zázemím.

LG se nepodařilo prodat továrnu na mobily. Bude v ní proto vyrábět spotřebiče

O tom, že LG končí s výrobou mobilních telefonů, psala většina technických médií. Z hlediska domácích spotřebičů je ale zajímavý osud vietnamské výroby ve městě Hai Phong, kde korejský obr mobilní telefony produkoval. Továrna byla nějakou dobu v nabídce, ale žádného zájemce se nakonec nepodařilo najít. Buď již mají ostatní firmy v oblasti dostačující výrobní kapacity, nebo pro ně šlo o příliš velké, tedy přesněji řečeno nákladné sousto. Továrna LG totiž zaměstnává v přístavním městě vzdáleném dvě hodiny od Hanoje 16 tisíc lidí a jde o rozsáhlý komplex. Bylo proto rozhodnuto, že se během následujícího roku výrobní linky transformují, aby mohly vyrábět domácí spotřebiče, které jsou pro LG rok od roku důležitějším segmentem.

Dyson V15 Detect přijde do Česka v létě. Obchodníci mají počítat s cenou okolo 700 eur, informuje český distributor

Britský Dyson představil na konci března jednu z očekávaných novinek letošního roku. Přestože nebyly do oficiálního odhalení známy žádné bližší informace, trh o chystaném novém vysavači již v obecné rovině věděl a napjatě čekal, co si Dyson pro rok 2021 připravil. Nový vysavač nese název Dyson V15 Detect a disponuje novou technologií pro přesnou detekci nečistot, jejich analýzu a úpravu síly sání na základě vyhodnocených dat. Přestože bude tato funkce ve spojení s V15 Detect primárním marketingovým artiklem, z našeho pohledu je neméně důležité použití vylepšeného motoru, díky němuž novinka dosahuje ještě vyšší sací síly než dosavadní nejvýkonnější aku vysavač na trhu, model V11. Když se ještě vrátíme k detektoru nečistot, místo standardního LED přisvícení umístili inženýři Dysonu zelený laser. Vysavač je díky němu schopen detekovat i ty nejmenší prachové částice, které člověk pouhým okem nezachytí. Kromě laseru používá vysavač ještě zvukový senzor detekující vibrace částic. Všechna naměřená data pak zpracovává mikroprocesor a indikuje stav znečištění povrchu na displeji, který má uživatel v horní části vysavače neustále na očích. Jakmile senzor zaznamená větší koncentraci nečistot, Dyson V15 Detect zvýší sací výkon.

Obchodníci mohou očekávat uvedení nového modelu na český trh v létě – velmi pravděpodobně během července. Ceny budou orientačně startovat na 699 eurech. Více informací a podrobnou prezentaci nového modelu přineseme v některém z příštích vydání časopisu.

Nové šikovné vysavače Bissell bez namotávání vlasů a se snadným vysypáváním nečistot

Americká značka Bissell zařadila během posledních týdnů do své nabídky dva nové modely tyčových aku vysavačů z řady MultiReach Active – konkrétně se jedná o model MultiReach Active 21V a MultiReach Active Pet 21V. Obě novinky se vyznačují provedením typu 2 v 1 a mohou sloužit jako podlahové vysavače i ruční vysavače. Jejich motorizovaná podlahová hubice používá patentovaný rotační kartáč, který je navržen tak, aby se na něj nenamotávaly vlasy a chlupy po domácích zvířatech. Ty jsou nasávány stejně jako prach a další nečistoty do nádobky, u které Bissell upozorňuje na konstrukci a design zjednodušující její vyprazdňování. Uživatel se nečistot zbaví, aniž by se jich musel dotýkat a některé z nich manuálně vyjímat rukou. Na jedno nabití vydrží vysavače v provozu až 30 minut – zdrojem energie je u nich 21V Li-Ion baterie. Oba modely jsou dodávány se štěrbinovým nástavcem, prachovým kartáčem a nástěnným držákem, který slouží i pro dobíjení. Model typu „Pet“ obsahuje v balení navíc ještě speciální filtr eliminující zápach po zvířatech a speciální nástavec 3 v 1 určený k odstraňování chlupů a nečistot z čalounění. Výrobky již můžete pro své obchody objednávat u společnosti Orbico.

JURA prodala loni 448 tisíc kávovarů. Prodeje v hodnotě vzrostly o 6,9 %

Švýcarská značka se svezla na loňské zvýšené poptávce po kávovarech a podařilo se jí překonat stanovené cíle. Meziroční nárůst prodejů o 50 tisíc kávovarů, stejně jako rekordní obrat téměř 580 milionů švýcarských franků nejsou určitě zanedbatelné úspěchy. Když před rokem pořádala firma tiskovou konferenci a její šéf Emanuel Probst na začátku pandemie a přibývajících „lockdownů“ sebejistě oznámil cíl prodat v roce 2020 alespoň 420 tisíc kávovarů, leckdo zapochyboval. Ostatně v té době většina firem rušila objednávky zboží a komponent z Číny a očekávala obrovské propady trhu. Měsíc nato bylo vše úplně jinak. Spotřebitelé reagovali zvýšenými nákupy domácí techniky včetně kávovarů, takže jich JURA v roce 2020 globálně prodala 448 tisíc. Nečekaně vysoká poptávka způsobila i zpoždění dodávek, což se projevilo například po uvedení modelu E8, a ani aktuální novinka Z10 bohužel nedorazí v původně avizovaných termínech.

De’Longhi dosáhlo v roce 2020 dvouciferného růstu. Hlásí i silný start roku 2021

Český lídr trhu domácích kávovarů hlásí pozitivní výsledky v podobě 11,9% růstu obratu v meziročním srovnání let 2020 a 2019. Navzdory těžkostem a komplikacím, které pandemie koronaviru přinesla, se podařilo firmě pokračovat v rozšiřování svých výrobních kapacit jak v Evropě, tak v Číně. Ve všech regionech, kde De’Longhi působí, byl zaznamenán dvouciferný růst s výjimkou oblasti MEIA (Blízký východ, Indie a Afrika), kde naopak hodnota prodejů dvouciferně klesla. Abychom byli konkrétní – v Evropě rostlo De’Longhi o 15,4 % a v APA (Asie, Pacifiky a oba americké kontinenty) o 11 %. Zmíněná MEIA vykázala pokles o 12 %, přičemž k určitému zlepšení situace došlo v druhé polovině roku.

Pro De’Longhi zůstávají nadále nejdůležitějším segmentem kávovary, na které připadá 52 % z celkového obratu firmy. Ten sám o sobě rostl loni dvouciferným tempem. Na českém trhu držela firma skoro dekádu tržní podíl nad 60 % a v některých obdobích atakovala dokonce hranici 70 %. Strukturální změny v regionu a horší kusová dostupnost kávovarů ještě před příchodem pandemie ale vedly k určitému oslabení De’Longhi k podílu na hodnotu okolo 55 %. V závěru loňského roku už ale firma na trhu kávovarů opět rostla. Klíčová pro zhodnocení, zda šlo o aktuální stav, nebo dlouhodobý trend, budou čísla za první kvartál 2021.

Josef Hegedüš opouští Whirlpool. Restrukturalizace sjednotila i pozici obchodního ředitele pro Česko a Slovensko

Nově bude mít na starost vedení obchodního týmu v obou zemích Peter Fabuš, který doposud vykonával tuto pozici na Slovensku. Josef Hegedüš platí na trhu za legendu, protože působí v branži již od konce 90. let, přičemž většinu své kariéry strávil právě ve firmě Whirlpool. Přestože slučování pozic a změny struktury jednotlivých odděleních probíhá ve společnosti Whirlpool už delší dobu, byla dle prvotních reakcí z trhu, které jsme od včerejška posbírali, zpráva o odchodu Josefa Hegedüše k 30. červnu pro většinu obchodních partnerů i konkurentů velkým překvapením. Jeho návrat do firmy v roce 2018 po zhruba tříletém angažmá ve velkoobchodu FAST ČR byl vnímán na trhu velmi pozitivně. Díky úsilí celých lokálních poboček v Česku a na Slovensku, silnému managementu a mimo jiné i návratu objednávkového oddělení zpět do Česka začal Whirlpool opět růst a nabírat trajektorii ke svým někdejším tržním podílům. Slavný americký výrobce po roce 2015 na trhu po akvizici konkurenční společnosti Indesit část pozic ztratil. Jednou z příčin byly i náročné a složité integrační procesy obou firem.

Zodpovědnost za obchodní činnost Whirlpool v Česku a na Slovensku přebírá každopádně další matador sektoru domácích spotřebičů. Peter Fabuš pracuje pro tuto firmu už od roku 1992 a posledních šest let zastával roli obchodního ředitele na Slovensku. Český tým bude tedy nepochybně v dobrých rukou.